Artikels

Herken jij deze problemen op de werkvloer?

Herken jij deze problemen op de werkvloer?   Benieuwd hoe het gesteld is met het welzijn van de medewerkers binnen jouw organisatie? Ga dan eerst na of de volgende 5 problemen frequent voorkomen. Herkenbaar? Dan maak je beter werk van een proactief en gestructureerd wellbeingbeleid.   1. Absenteïsme  Heb jij zicht op de verzuimcijfers in jouw organisatie? Op een gemiddelde werkdag zijn in België 7 op de 100 werknemers afwezig. Bijzonder zorgwekkend is de evolutie van…

Waarom ik als titel voor mijn boek “Wellbeing= Winst” koos …

Een pro-actief welzijnsbeleid en investeren in je medewerkers, daar maak je vandaag als bedrijf het verschil mee.   Helaas zagen in het verleden veel bedrijven wellbeing nog steeds als een kost of zelfs een luxe. Of beleef het bij een mand gratis fruit of een yogales. Daarom een paar sterke cijfers die voor zich spreken:    Volgens…

Het verschil tussen goede en slechte stress

Plant stress zich ook in jouw organisatie voort? Lopen jouw medewerkers op de tippen van hun tenen? Als werkgever ben je beter alert voor stress en maak je het bespreekbaar. Stressmanagement is namelijk een cruciaal onderdeel van een geslaagd wellbeingbeleid.   ‘Diamonds are made under pressure’   Is stress altijd slecht? Neen, iedereen kan wel een gezonde portie stress gebruiken. Stress verhoogt namelijk onze productiviteit, creativiteit,…

Ken jij de 5 B’s voor een geslaagd wellbeingbeleid al?

Heeft de titel van mijn boek “Wellbeing=winst” je nieuwsgierig gemaakt? Ben je ervan overtuigd dat een proactief en gestructureerd welzijnsbeleid jouw organisatie futureproof maakt? Je wil investeren in gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers? Dan is het nu tijd voor het échte werk. Doe de check met de 5 B’s voor een geslaagd wellbeingbeleid:  1. BETREK de medewerker in je verhaal Maak een grondige behoefteanalyse. Daarvoor praat je met minstens 10 procent van de…

Checklist: ben jij een goede leider?

Wist je dat hoe iemand zich voelt op het werk, voor 70% bepaald wordt door de relatie met zijn leidinggevende? Je impact als leider op het werkgeluk en wellbeing van je medewerkers is dus niet te onderschatten. Tijd voor introspectie: welke van deze kenmerken van een goede leider mag jij afvinken?   1. Empathisch Emotionele intelligentie (EQ) is nog belangrijker dan IQ.…

Wellbeing is een gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe ellendig en nefast de Corona pandemie ook geweest is, het heeft wel heel duidelijk gemaakt dat medewerkers het allerbelangrijkste kapitaal zijn van een onderneming. Je kan dus maar best goed voor hen zorgen. Met een sterk en doordacht welzijnsbeleid. Het welzijn van de medewerker staat meer dan ooit centraal. Want enkel met gezonde, gelukkige en…

FOCUS & FLOW (ook belangrijk als je thuis werkt)

Focus is het nieuwe IQ en maakt je productief én gelukkig. Wist je dat het getril van jouw gsm en de beeps van je mailbox  je maar liefst 25 minuten kosten vooraleer je weer in focus modus bent? Deze tips helpen je met jouw zoektocht naar meer focus.   Organiseer je beschikbaarheid en focustijd door met je collega’s af te spreken wanneer het gedurende…

Wist je dat bedrijven vandaag 63% meer aandacht hebben voor het welzijn van de medewerker?

Wil je als organisatie futureproof zijn? Dan zijn gezonde en gelukkige medewerkers meer dan ooit je belangrijkste kapitaal! In dat kapitaal kan je dan maar ook best investeren, met een proactief en gestructureerd welzijnsbeleid. Zorg echter dat het meer is dan een mand fruit en een wekelijkse yogales. Deze 7 pijlers zetten je alvast op de goede weg.   Pijler 1: Cultuur en…

Zoomen doe je best na 11 uur

Ben jij ook “Zoom-moe” aan het worden? Is de ene Zoom-meeting nog niet afgelopen en zit je al in de wachtruimte voor de volgende? Weet dat digitaal vergaderen beter kan met deze tips: Wees kritisch voor je vergadercultuur en durf jezelf af te vragen of die vergadering noodzakelijk is. Houd minstens een half uur vrij…

Heeft jouw organisatie al een mailpolicy?

Snel op vrijdagavond of zaterdagochtend nog dat ene mailtje naar je medewerker sturen? Puur om je hoofd vrij te maken, je verwacht immers pas antwoord op maandag. Kan je doen, maar zorg er dan wel voor dat je collega deze mail pas op maandagochtend in zijn of haar mailbox ontvangt. Gun je medewerkers voldoende breinrust…