Werk niet harder, maar slimmer

Nu we met z’n (bijna) allen van thuis werken, is er geen duidelijk onderscheid meer tussen onze werkdag en onze privétijd, en missen we mogelijk structuur in ons leven.

We missen niet alleen structuur, we missen ook connectie. En onze mentale balans is wat zoek. En toch kunnen we met een paar kleine aanpassingen in onze manier van werken én leven een groot verschil maken in hoe energiek we ons voelen. Ik zet er graag een paar op een rijtje.

1: Zorg voor focus

Het is niet evident om thuis te werken als ook je partner verplicht thuis werkt én de kids niet naar school kunnen. Probeer daarom duidelijke afspraken te maken. Indien mogelijk kies je een werkplek waar je de deur achter jou kan sluiten en waar je ook een “signaal” kan hangen dat je “niet gestoord wil worden”. Zo vermijd je niet alleen dat je midden in een Zoom of Teams meeting in een vervelende situatie terecht komt, het zal je vooral veel innerlijke rust bezorgen dat je weet even ongestoord en in volle focus te kunnen verder werken. Werken aan de keukentafel is dus niet zo’n goed idee.

2: Gun jezelf een pauze

Het is wetenschappelijk bewezen dat ons brein zich slechts 58 minuten optimaal kan concentreren en dan nood heeft aan een korte pauze. Gun jouw brein dat en beschouw dit niet als een verlies aan tijd, maar eerder als een winst  aan productiviteit nadien. Ga dus even een luchtje scheppen buiten, kom tot rust, stretch of beweeg wat en kom op adem vóór je aan een volgende meeting of opdracht begint. Laat tijdens je pauze je mobiele telefoon gewoon binnen om optimaal te ontspannen.

3: Zit daar niet te zitten

We zitten veel te veel. En nu we ons niet verplaatsen naar een andere collega of naar de koffiehoek op kantoor, doorbreken we het zitten veel te weinig. Sta minstens ieder uur recht zodat er weer bloed door je ledematen stroomt. Probeer minstens 1 keer in de voormiddag én 1 keer in de namiddag een kwartier rechtstaand te werken. Wat ook zeker helpt om het zitten te doorbreken is je telefoongesprekken als staand, of beter nog, al wandelend te doen.

4: Zoek elkaar op

Het verplichte thuiswerk heeft ervoor gezorgd dat we onze collega’s en de leuke informele momenten heel hard missen. We missen de gesprekken in de wandelgangen en aan het koffieautomaat. Maar waarom eens niet je volgende meeting al wandelend in het bos op park houden? Veilig én gezond.

5: Zorg voor elkaar

Informeer hoe het gaat met je collega’s. En stel dan niet de korte, gesloten vraag “Alles goed?” maar toon oprecht interesse en vraag “Hoe gaat het met je?”. Maak bewust tijd voor elkaar. Als je leidinggevende bent, start je de dag met een “check-in” en je meetings start je best door even een rondvraag te doen hoe het met iedereen gaat. Dit kan heel eenvoudig met het “verkeerslicht”, voelen we ons groen/oranje/rood vandaag? Wat je niet vraagt, kan je niet weten. En als je niet weet hoe het met je collega’s gaat, kan je ook niets ondernemen.

 

Wil jij je medewerkers optimaal begeleiden in deze nieuwe manier van werken? Stuur me een bericht via [email protected] of bel me op 0476/401.103 en ik kom jullie graag inspireren!

Ook van mijn blog

“Sales” is de mooiste job die er is

3 min.

Drie prioriteiten voor welzijn in 2024

4 min.

Ik start na de zomervakantie met keynote nr 613… en ik doe het nog steeds met even veel plezier en passie

3 min.

WAW … een vaste afspraak in juni?

4 min.

Wil ook jij in 2023 meer inzetten in welzijn en werkgeluk?

1 min.

Wil je weten hoe mijn klanten mijn keynote ervaren?

1 min.

Stay Focused with Ann

2 min.

Aftermovie Let’s Work

1 min.

Hoe goed zorg je voor jezelf? Doe de test!

1 min.

We werken weer massaal van thuis

7 min.