Gids voor geslaagd leiderschap in coronatijden

Het nieuwe Nationaal Geluksonderzoek van Ugent-NN wijst erop dat mensen sinds de coronacrisis iets minder werkgeluk ervaren (van 6,67 op 10 naar 6,54 op 10 sinds de uitbraak van Covid-19). Het werkgeluk en dus ook het welzijn van de medewerker is een gedeelde verantwoordelijkheid van én de medewerker zelf, én de organisatie én de  leidinggevende. Daarbij is de rol van die laatste zeker niet te onderschatten: hoe iemand zich voelt op het werk, wordt immers voor 70 procent bepaald door de relatie met zijn leidinggevende. Tijdens de lockdown wrong het schoentje net op dat vlak, want de tevredenheid met de leidinggevende daalde van 6,62 op 10 voor de lockdown naar 6,25 op 10 gedurende de zes weken erna. Wat kunnen leiders hieruit leren?

  • Leidinggevenden die tijdens de lockdown de controle leerden loslaten, moeten dat ook blijven doen. Het top-down controlerende management is niet meer van deze tijd. Inspirerend en motiverend leiderschap op basis van wederzijds vertrouwen daarentegen wel.
  • Leiders moeten vooral goed kunnen luisteren en empathie tonen. Een Zoom-vergadering begint best met de vraag: ‘Hoe gaat het met jullie?’ Enkel als je de vraag stelt, zal je het weten. En die informatie is van onschatbare waarde.
  • Emotionele intelligentie (EQ) is nog belangrijker dan IQ. Als leider hoef je niet de slimste te zijn. Experts kun je inhuren, leiderschap en people skills daarentegen niet.
  • Als leider moet je in staat zijn om snel moedige en daadkrachtige beslissingen te nemen, mogelijk met minder overleg en op basis van minder factuele gegevens, en deze consistent en transparant uit te dragen.
  • Focus op visie. Weten waar je met het bedrijf naartoe wilt, is cruciaal. De inhoud van die visie moet je duidelijk, met vertrouwen en herhaaldelijk kunnen communiceren. Je medewerkers meenemen in de zin van waar je als bedrijf voor staat, is een heel belangrijke sleutel in het ‘mobiliseren’ van je medewerkers.
  • Wees duidelijk, open & transparant in je communicatie. Zorg altijd voor een duidelijk kader, zowel individueel als in groep. Wat wordt er verwacht (per dag, week, maand, jaar)? Benadruk de rollen, verantwoordelijkheden en verwachte resultaten: wat dient er gedeeld te worden, wanneer is iemand of een team beschikbaar en op welke manier (mail, instant messaging, chat, telefoon, conferencing, video, etc.)?
  • Thuiswerk en het gemis van sociale interactie kunnen een uitdaging voor het werknemersengagement zijn. Een sterk cultureel bindweefsel is daarom van groot belang. Plan regelmatig individuele én teamgesprekken in, het liefst met videomogelijkheid omdat dit veel persoonlijker is, een sterker gevoel van connectie creëert en een aantal elementen van non-verbale communicatie toelaat.
  • Geef ook aandacht aan niet-werkgerelateerde topics, persoonlijke materies en organiseer een aantal leuke events, zoals bijvoorbeeld een quiz of virtuele pizzaparty.

Op zoek naar tips voor efficiënter thuiswerken in coronatijden? Lees en deel deze 9 tips met jouw medewerkers. 

Graag meer tips over leiderschap in crisistijden? Aarzel niet om mij via [email protected] te contacteren voor een keynote of workshop.

Ook van mijn blog

Over surviving of thriving op de werkplek…

4 min.

Dignity at Work

6 min.

Voorstelling van mijn nieuwe boek Team AI

1 min.

Mentale gezondheid is een universeel recht, maar voor veel mensen nog een privilege

7 min.

Is jouw organisatie klaar voor 2025?

1 min.

Tips om maandag weer met plezier naar het werk te gaan na je vakantie

1 min.

“Sales” is de mooiste job die er is

3 min.

Drie prioriteiten voor welzijn in 2024

4 min.

Ik start na de zomervakantie met keynote nr 613… en ik doe het nog steeds met even veel plezier en passie

3 min.

WAW … een vaste afspraak in juni?

4 min.