Ann De Bisschop Logo

9 gouden tips voor thuiswerken

Tijdens de coronacrisis leerden organisaties dat hun medewerkers thuis, zonder de directe controle van hun baas, niet minder productief zijn, integendeel. Met deze 9 tips voor efficiënt thuiswerken, boek je ook thuis mooie resultaten:  

  1. Blijf ’s ochtends niet in je pyjama zitten en maak je klaar alsof je naar je werk gaat. Op die manier gaan je hersenen in werkmodus. 
  2. Communiceer duidelijk over je beschikbaarheid en wees transparant over wanneer je er wel of niet bent. Maak als leidinggevende duidelijke afspraken over de online aanwezigheid van je volledige team.  
  3. Probeer niet de hele dag door te bewijzen dat je aan het werk bent door op elke mail instant te antwoorden, maar behoud ook thuis je focus en werk eerst je taak af vooraleer je die mail beantwoordt. 
  4. Uit onderzoek blijkt dat mensen tussen 9 en 11 uur op het toppunt van hun concentratie zitten. Net dán gaan de meeste vergaderingen door, terwijl medewerkers op dat moment beter aan moeilijkere taken zouden werken. Plan die vergaderingen dus na 11 uur.  
  5. Houd minstens een half uur vrij tussen twee online meetings. Digitaal vergaderen is vermoeiend, dus wissel af met andere taken en ga niet direct van de ene meeting naar de andere. 
  6. Probeer langere gesprekken al wandelend te voeren. Opteer voor ‘wandelgesprekken’ in plaats van de zoveelste zittende Zoom-meeting. 
  7. Breng structuur in je dag door deze in concentratie -en pauzemomenten in te delen. Ga daarvoor na op welke momenten je het productiefst bent en plan je pauzes (korte en minimum 3 langere) goed in. Ons brein kan zich tenslotte maar een uur goed concentreren. Na een pauze ben je veel productiever. Gebruik desnoods je wekker als pauzesignaal.  
  8. Ga ook thuis voor je 10 000 stappen en ga dus bij voorkeur eens in de buitenlucht wandelen (goed voor je lichaam én brein). Hierdoor krijg je gegarandeerd meer energie dan door het checken van je mails en social media.  
  9. Zonder je collega’s is thuis de verleiding groter om ’s middags door te werken of achter je computer te eten. Niet doen, maak bewust tijd vrij voor je lunchpauze en verwen jezelf met een lekkere gezonde lunch, gevolgd door een wandeling. Je spijsvertering komt zo sneller op gang en je zal met meer energie aan je namiddag starten.  

Benieuwd naar de toekomst van thuiswerken? Lees hier meer over het hybride werkmodel.  

Graag meer tips? Aarzel niet om mij via [email protected] te contacteren voor een keynote of workshop. Of bestel het boek Wellbeing=winst’, uitgegeven bij Pelckmans Pro.