Wist je dat hoe iemand zich voelt op het werk, voor 70% bepaald wordt door de relatie met zijn leidinggevende? Je impact als leider op het werkgeluk en wellbeing van je medewerkers is dus niet te onderschatten. Tijd voor introspectie: welke van deze kenmerken van een goede leider mag jij afvinken?
Emotionele intelligentie (EQ) is nog belangrijker dan IQ. Als leider hoef je niet de slimste te zijn. Experts kun je inhuren, leiderschap en people skills daarentegen niet. Empathische leiders zijn succesvoller en hebben een veel sterkere band met hun medewerkers.
Luister je wel écht en actief naar je medewerkers wanneer je vraagt hoe het met hen gaat? Stel dus niet de algemene vraag: “alles goed?”, maar vraag met oprechte interesse: “hoe gaat het écht met je?”. Doe dit ook nu we met velen thuiswerken. Start je Zoom of Temas meeting dus met deze vraag.
Vertrouw op je mensen, geef hen verantwoordelijkheden en beslissingsvermogen. Durf los te laten. Denk niet dat wat je zelf doet, beter is. Je medewerkers willen “empowered” worden. Vertrouwen is beter dan controle!
Leiders moeten vooral inspireren, motiveren en mensen aligneren. Neem je medewerkers daarom mee in de ‘waarom’ van het verhaal. Als zij de zin van de organisatie en hun werk inzien, kan je rekenen op hun autonome motivatie.
Start jij je meeting al met een verkeerslicht om over gevoelens te praten? “Hoe voelen we ons vandaag: rood, oranje of groen?” Of laat mensen vandaag tijdens het Zoomen gebruik maken van een foto om te vertellen hoe ze zich voelen.
Tonen wie je écht bent en wat je voelt, stelt je in staat om jezelf te verbinden met je medewerkers. Durf als leider ook je eigen gevoelens te uiten.
Matchen jouw waarden met die van de organisatie? Bingo. Vertaal die waarden vervolgens in goed en gezond voorbeeldgedrag: Walk the talk. Wees zelf zoveel mogelijk aanwezig bij de initiatieven die het bedrijf organiseert.
Wees consistent en maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld over rollen, verantwoordelijkheden, beschikbaarheid en verwachte resultaten.
Geen eenmalig jaarlijks evaluatiegesprek dus, maar een constructieve en permanente dialoog is de basis van een goede coaching. En zowel formeel, als informeel. Geef regelmatig een compliment en toon je appreciatie.
Leiders moeten risico’s goed kunnen inschatten en snel moedige en daadkrachtige beslissingen nemen, zeker in crisistijden. Daarna draag je die consistent en transparant uit zodat iedereen op dezelfde lijn zit.
Benieuwd naar meer tips? Die vind je in mijn boek “Wellbeing=winst”, uitgegeven bij Pelckmans Pro. Of stuur mij een bericht via [email protected] voor een inspirerende keynote of workshop.