Ann De Bisschop Logo
Photo by Chase Clark on Unsplash

Omdat het morgen SINGLE TASKING DAY is, geef ik je graag deze tips

Tien mails beantwoorden, 4 sms’jes versturen en tegelijkertijd nog het nieuws meepikken. Je multitaskt voortdurend en eigenlijk is dit bijzonder nefast voor je focus. Je leert het dus maar beter zo snel mogelijk af. Telkens je switcht tussen taken, betaal je een switching cost: na een afleiding duurt het 25 minuten voor je weer voor de volle 100% geconcentreerd bent. Wanneer je multitaskt, ben je dan ook tot 40% minder productief dan wanneer je singletaskt.

Enkele tips om een singletasker te worden:

  • Daag jezelf uit om twee keer per dag een uur te singletasken. Je zal merken dat je tussendoor de neiging voelt om je smartphone te checken. Het zijn ontwenningsverschijnselen die je duidelijk maken hoe verslaafd je bent geraakt aan die voortdurende connectiviteit.
  • Zet je pushnotificaties en alerts uit … Een e-mailmelding, je telefoon die trilt, een bliepje. Extra verleidingen die voortdurend uit het niets opduiken, bezorgen je stress en maken het alleen maar moeilijker om aan de snelle informatieprikkels te weerstaan.
  • … en je brein aan. Geef je brein het signaal dat je je wilt focussen. Vergelijk het met sporters die voor een atletiekwedstrijd een ritueel uitvoeren. Dat is geen bijgeloof, maar een pavloviaanse manier om hun hele lichaam en geest duidelijk te maken: ‘Binnen een minuut is het zover. Opperste concentratie nu, alsjeblieft’. Ook voor mentaal werk kan je je brein aanzetten, bijvoorbeeld door steeds hetzelfde lied op te zetten voor je met je focuswerk start.

 

Lees ook zeker het artikel Stop met multitasken!