Ann De Bisschop Logo

Het verschil tussen goede en slechte stress

Plant stress zich ook in jouw organisatie voort? Lopen jouw medewerkers op de tippen van hun tenen? Als werkgever ben je beter alert voor stress en maak je het bespreekbaar. Stressmanagement is namelijk een cruciaal onderdeel van een geslaagd wellbeingbeleid 

‘Diamonds are made under pressure’  

Is stress altijd slechtNeen, iedereen kan wel een gezonde portie stress gebruiken. Stress verhoogt namelijk onze productiviteit, creativiteit, zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat we onze to-dolijst wegwerken en korte deadlines halen. Dit soort goede stress herken je bij projecten die je een kick bezorgen, waarvoor je hard wilt werken en waarvan het resultaat je veel voldoening schenkt. ‘Korte’ stress is goede stress zolang deze ‘stresspieken’ voldoende afgewisseld worden met ‘rustmomenten’. Zo niet, dan is er sprake van chronische stress en dat is wél problematisch.  

Slechte stress 

Bij slechte stress denken we aan een toestand die ons vermoeit, die ons hoofdpijn bezorgt, waarbij de stress letterlijk door ons lijf giert en ons opjaagt. Negatieve stress vreet energie en uiteindelijk geeft ons lichaam dat ook aan. Bij één op de vier leidt stress tot fysieke en psychologische klachten. Maar liefst 37% van het absenteïsme wordt veroorzaakt door stress en één op de drie gestreste medewerkers gaat op zoek naar een andere job.  

Stressbarometer 

Hoe win je als werkgever de strijd tegen (slechte) stress binnen jouw organisatie? Belangrijk is om de eigen werkomgeving goed te screenen. Wees alert voor een (te) hoge werkdruk en breng de verschillende stressfactoren en aanjagers in kaart. Stel jezelf daarom de volgende vragen: 

  • Wat zijn de energievreters binnen jouw organisatie? 
  • Wat zijn de stressaanjagers? 
  • Wat zouden de energieboosters kunnen zijn? 
  • Is stress bespreekbaar binnen jouw organisatie? 
  • Ken jij de verschillende stressprofielen binnen jouw team? Niet iedereen heeft om dezelfde reden stress. 

En… actie!  

Als werkgever kun je je medewerkers helpen door hun taken te geven waarbij ze positieve energiebronnen kunnen aanboren en energievreters kunnen uitschakelen. Medewerkers die weten waar ze energie van krijgen op het werk, en die vervolgens hun werk overeenkomstig kunnen organiseren, ervaren werkdruk helemaal anders.  

Begin dus met eens goed naar je medewerkers te luisteren en de aanwezige risicofactoren in kaart te brengen. Vertaal deze waardevolle informatie vervolgens in een actieplan.  

Meer te weten komen over hoe je hieraan begint? Bestel mijn boek ‘Wellbeing=winstof stuur mij een bericht via [email protected], ik inspireer je graag tijdens een keynote of workshop.