Ann De Bisschop Logo

FOCUS & FLOW (ook belangrijk als je thuis werkt)

Focus is het nieuwe IQ en maakt je productief én gelukkig. Wist je dat het getril van jouw gsm en de beeps van je mailbox  je maar liefst 25 minuten kosten vooraleer je weer in focus modus bent? Deze tips helpen je met jouw zoektocht naar meer focus.  

  • Organiseer je beschikbaarheid en focustijd door met je collega’s af te spreken wanneer het gedurende bepaalde uren stil blijft op de werkvloer. Bij hoogdringendheid ga je naar een aparte babbelruimte, zo kan iedereen in rust doorwerken.  Respecteer ook bij thuiswerk uren waar je niet gestoord wil worden en optimaal kan doorwerken. Mijn advies: geen zooms en telefoons voor 11u. Gebruik dan je fris brein voor je moeilijke taken die volle focus vragen.
  • Vergeet multitaskenga voor singletasken. Bij multitasken gaat 80 procent van onze aandacht naar niemandslandzijn we 40 procent minder productief en hebben we meer stress. Daag jezelf uit door twee keer per dag 45 tot 60 minuten maar met één enkele taak bezig te zijn en geen enkele afleiding toe te staan. Werk je to-dolijst stap voor stap af.  
  • Ga niet alleen na wanneer je je het beste kan concentreren, maar ook waar. Dat is uiteraard taakafhankelijk. Voor taken die veel concentratie vergen, opteer je best voor  een stille ruimte. Voor creatief werk kan je dan weer beter even naar buiten, of jezelf in een comfortabele zetel nestelen. 
  • Spreek met je collega’s een ‘niet storen’-symbool af waarbij je aangeeft dat je focus modus op ‘on’ staat. Dit kan zowel met een noise-cancelling koptelefoon als een mascotte of wasknijper op je PC. Maak bij thuiswerk ook duidelijk wanneer je niet gestoord wil worden. Dat is OK! 
  • Hanteer een clean desk policyVoor een optimale gemoedsrust en focus heb je maar liever niet te veel rommel op je bureau liggen. Enkel de dingen die je die dag nodig hebt, verdienen een plaats in je blikveld.  
  • Wissel af tussen zittend en rechtopstaand werken. Ook je lichaamshouding beïnvloedt je focus.  
  • Vind voor jezelf een concentratieritueel uit. Een ademhalingsoefeningmuziekje of een lekkere kop thee die je erbij neemt. 
  • Beloof je brein een beloning: ‘Als de taak af is, is er koffie’ of ‘Nog een kwartier deze taak afwerken en dan kan ik LinkedIn even checken.’ 
  • Vergeet je focus mode niet even op off’ te switchen en neem na een uur een korte pauze.

 

Meer tips vind je in mijn boek Wellbeing=winst”, uitgegeven bij Pelckmans Pro. Of ik geef graag een webinar voor je  thuiswerkende medewerkers. Vol concrete tips waar ze meteen mee aan de slag kunnen.