Ann De Bisschop Logo

Wellbeing is een gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe ellendig en nefast de Corona pandemie ook geweest is, het heeft wel heel duidelijk gemaakt dat medewerkers het allerbelangrijkste kapitaal zijn van een onderneming. Je kan dus maar best goed voor hen zorgen. Met een sterk en doordacht welzijnsbeleid.

Het welzijn van de medewerker staat meer dan ooit centraal. Want enkel met gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers is uw organisatie futureproof. Als u daarbij ook nog zorgt dat ze optimaal geïnformeerd en getalenteerd zijn, is dit 5G model een garantie voor een hogere productiviteit en meer creativiteit binnen uw onderneming. Inzetten op veerkrachtige medewerkers is de weg naar tevreden klanten.

En naar een langdurige relatie, niet enkel met de klant maar ook met uw medewerkers.

Bovendien zal het niet alleen uw absenteïsme sterk doen dalen, het zal ook een gunstig effect hebben op uw retentie.

De mentale balans en de fysieke gezondheid van uw team is een gedeelde verantwoordelijkheid van én de organisatie, én de leidinggevenden én de medewerkers zelf. Het welzijn van uw medewerkers zou even belangrijk moeten zijn als sales, IT of marketing. Het is dus geen “luxe-extraatje” voor als er nog budget over is. Het is ook geen kost maar een investering. Een investering die zich volgens de WGO (Wereldgezondheidsorganisatie) tot 14x terugverdient.

Investeren in welzijn vraagt trouwens niet zozeer budget, het vraagt vooral een mindshift. Met de juiste aandacht, met een aantal nieuwe goede gewoontes en een andere manier van werken gaat het welzijn van de medewerker deel uitmaken van de cultuur en is het meer dan een “nice to have”. Dit in combinatie met inspirerend en motiverend leiderschap is de manier om uw medewerkers te boeien, te laten bloeien en te (ver)binden.

Wie inzet op het welzijn van de medewerkers zal dit later op de balans kunnen aflezen.