Ann De Bisschop Logo

Thuiswerken of thuis werken: zo maak je het verschil

Misschien is thuiswerken helemaal nieuw voor je, misschien doe je het al jaren. Misschien ben je een pro, of misschien … doe je het al die tijd al helemaal verkeerd?

Vergis je niet: thuiswerken is niet zomaar thuis werken. Het is een totaal andere manier van concentratie zoeken, en het brengt ook een paar uitdagingen met zich mee. Daarom 12 tips voor slimmer én beter thuiswerk:

  1. Stem je werk af op je werkplek. De activiteit die zich het best leent voor de thuisomgeving is deep work: kenniswerk waarvoor je in opperste concentratie moet zijn. Shallow work, zoals mails, houd je beter voor op kantoor.
  2. Je hoeft niet de hele tijd te bewijzen dat je aan het werken bent. Het deep work waaraan je thuis werkt, is vaak creatief of strategisch werk. En het is net eigen aan dat soort werk dat er soms niets concreets uit de bus komt, terwijl je wél een hele dag nuttig bezig was. 
  3. Je hoeft niet constant bereikbaar te zijn … Thuiswerk is ingevoerd zodat je je beter zou kunnen concentreren en voor één keer eens goed zou kunnen doorwerken. Dan is het toch te gek om je voortdurend te laten afleiden door telefoontjes?
  4. … maar je moet wél afspraken maken over bereikbaarheid. Voor de goede gang van zaken maak je duidelijke afspraken met je team over wanneer en hoe ze je thuis kunnen bereiken. 
  5. Weet dat vertrouwen belangrijk is. Als je van je bedrijf het vertrouwen krijgt om op je eigen verantwoordelijkheid naar een deadline toe te werken, handel daar dan naar. 
  6. Denk aan je energy management. Koffiebreaks, lunchpauzes, vergaderingen: op het werk wordt onze dag – zonder dat we daarbij stilstaan – grotendeels voor ons gestructureerd. Thuis valt die structuur weg. Denk dus na over hoe jij je dag het best indeelt.
  7. Weet dat je elkaar soms gewoon live moet zien. Je thuiswerkdag is geen verworven recht dat boven de business staat. Thuiswerken doe je altijd in functie van je werk. 
  8. Zoom in & zoom out. Vermijd verwarring tussen werk en privé en geef voor jezelf heel duidelijk aan wanneer je werkdag start en wanneer hij eindigt. Dat doe je met behulp van een zoom in- en een zoom out-moment. Inzoomen kan bijvoorbeeld betekenen dat je élke dag op hetzelfde uur, aangekleed en met een kop koffie achter je bureau gaat zitten. Uitzoomen doe je door een activiteit te plannen die het einde van je werkdag inluidt.
  9. Beschouw je thuiswerkbureau als een echte werkplek. Denk aan je zitcomfort en investeer in een goede bureaustoel. Een scherm van 86 centimeter in hoge resolutie is een must.
  10. Vergeet het sociale contact niet. Als het sociale contact met je collega’s grotendeels wegvalt, is het belangrijk dat je waakt over je sociale verbondenheid met anderen. Denk na over hoe je je thuiswerkdag het best gebruikt, ook in functie van je sociale relaties. 
  11. Zie de opportuniteiten. Thuiswerkers worden assertiever, omdat ze vaststaande feiten in vraag stellen. Terwijl ze anders klakkeloos het meeting request geaccepteerd zouden hebben, vragen ze zich nu gemakkelijker hardop af of hun aanwezigheid in die ene meeting eigenlijk wel echt nodig is. Want: moeten ze dáárvoor helemaal naar het werk rijden? 
  12. Leer werken met digitale tools. Gebruik technologie om je te helpen. Werk samen aan projecten met een projectmanagement tool, maak er een gewoonte van om documenten in de cloud op te slaan, leer werken met programma’s die je toelaten om een scherm te delen, zodat jullie allebei op hetzelfde moment aan dezelfde presentatie kunnen werken.