Ann De Bisschop Logo

Maak tijd voor pauze

Ons brein is als een spier. Net zoals je je spieren niet 8 uur lang kan opspannen, moet je ook je brein af en toe rust gunnen. Een werkdag van 9 tot 5 of van 8 tot 6? Zet het idee dat je 8 uur (of langer) aan een stuk moet presteren uit je hoofd, want het lukt je toch niet. In de plaats van te focussen op tijd, focus je beter op aandacht:

  • Las elke 2 uur een tiental minuutjes pauze in, om je energietank bij te vullen.
  • Eet je boterhammen of slaatje niet op aan je bureau, omdat je ‘geen tijd hebt om te lunchen’. Door net even weg te zijn van je werkplek, laad je jezelf op, maar maak je ook de weg vrij voor nieuwe, creatieve ideeën. Je brein heeft die pauze net nodig om informatie te verwerken en connecties te maken.
  • Ga niet Facebooken of WhatsAppen tijdens de pauze, want dan zorg je weer voor prikkels en gaat het vermoeien van je brein gewoon door. Ga weg van je apparaten, trek naar buiten, maak een praatje met een collega (verbondenheid is een belangrijke energiegever!), lees een magazine of ga een eindje wandelen.

NOOT VOOR BEDRIJVEN & TEAMLEIDERS

Weet dat we in onze kenniseconomie niet betaald worden voor onze tijd, maar voor onze aandacht. Wat heb je immers aan een teamlid dat 5 uur lang achter zijn bureau zit, maar wel al 3 uur zo goed als hersendood is? Moedig pauzes aan en zorg ervoor dat pauze nemen een positieve bijklank krijgt binnen je team of bedrijf (zo vermijd je vergelijkend gedrag als ‘Neemt die nu wéér pauze?’). Orkestreer ludieke pauzemomenten, plaats een kickertafel in de koffieruimte of zorg voor een gezellige sfeer in de lunchomgeving.